Müsli

Igår funderade jag lite över vad jag skulle ge mamma i födelsedagspresent. Jag bestämde mig för att göra hemmagjord müsli! Det var lättare, smidigare och gick snabbare än vad jag trodde det skulle göra. Jag gjorde dubbel sats så det blev mycket! Mamma fick en burk och Sabina fick en liten påse och resten blir till mig, mouhaha!

 

Recept - Lindas mumsiga müsli
Det här receptet blir lagom för en långpanna med müsli.

5 dl fiberhavregryn
2½ dl kokosflingor
3 msk smör
4 msk flytande honung
2½ dl vatten

Valfri mängd: pumpafrön, linfrön, solroskärnor, hasselnötter, cashewnötter, torkade tranbär. Ta mer av det du tycker om.

Blanda kokos och havregryn. Smält smör och honung och häll i vatten och rör om. Häll i det i havren och kokosen. Blanda runt, det gör inget att det blir klumpar, det är gott. Bred ut det på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Müslin ska få fin färg när den är färdig. När den är klar ska den stå och torka i ugnen, alltså stäng av ugnen och vänta 2 timmar. Blanda sedan med valfria ingredienser. Häll upp i en snygg burk och njut!

Andra smaksättningar: russin, hackade katrinplommon,hackade och torkade äppelringar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0