Virka mattor

Nu har jag börjat med ett litet projekt, nämligen virka mattor. Nu gjorde jag precis klar min "försöks-matta".
Jag har använt ett gammalt påslakan som jag köpt på second hand för 20:-. Sedan har jag rivit det i centimeterlånga remsor som jag nystat upp. Jag använde virknål 10. Beskrivning finnes nedan.

Så här såg påslakanet ut från början.

Det tog ett tag att nysta upp. Jag gjorde hälften av påsläkanet först och började virka.

När nystanet tog slut så fortsatte jag med resten av påslakanet, då blev det inte riktigt lika jobbigt.

 

Min lilla trasmatta. Den blev lite knögglig, men första gången blir väl aldrig perfekt!
Detta är ett helt påslakan, det är precis att det räcker till en liten matta!

Beskrivning
Virka 5 luftmaskor med virknål nr 10, slut en ring med en smygmaska i första luftmaskan.
Varv 1: Virka 8 fasta maskor med nedtag i ringen.
Varv 2: Virka 2 fasta maskor i varje fast maska, du har nu 16 fasta maskor.
Varv 3-25: Öka 8 fasta maskor jämnt fördelade över varje varv.
Justera ökningen med fler maskor om du tycker att det behövs, det beror på hur pass tjockt tyget är. Avsluta med en smygmaska, klipp av och fäst garnet/tygremsan.

Källa: Galen i garn. virka - sticka - dekorera av Susanna Zacke & Sania Hedengren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0